Začínáme s pohanskou hudbou

12. února 2017 v 11:04 | Petr

Už je tomu nějaký čas, kdy jsem totálně propadl pohanské hudbě. Co mám tou hudbou na mysli? Spadá sem folk metal, celtic metal, pagan metal, viking metal a vlastně trochu i ambientní a atmosferická hudba, neofolk, folk, progresivní black metal, melodický death metal, někdy i power metal a další. Ale protože to všechno nechci takhle složitě vyjmenovávat, tak tomu budu nadále říkat jen pohanská hudba.
A jelikož jsem o kvalitě této hudby naprosto přesvědčen, rád bych si tak trochu zahrál na misionáře, který bude šířit toto umění mezi "prosťáčky".


Nutné je si uvědomit, že ač se to na první pohled nezná, vážná hudba a metal toho mají společného mnohem víc, než byste byli řekli. Metal je vlastně taky tak trochu vážná hudba a má větší uměleckou hodnotu než většina jiných žánrů. Proto je potřeba se k němu tak nějak "proposlouchat". Dřív se mi pohanský metal taky nějak extra nelíbil, ale teď už bych se bez něj neobešel.

Mimochodem, já jakožto pohan jsem svobodomyslný a nesnáším omezování a proto rozhodně nikoho k poslechu téhle hudby nenutím. Neříkám, že jen tohle je ta pravá muzika a všechno ostatní je odpad. Takhle to právě dělají hiphopáci, technaři, pankáči a další. Mám mysl otevřenou a poslouchám všechno možné. Chtěl jsem vám jen otevřít dvířka do mého světa a ukázat cestu těm, kteří mají zájem nebo jsou zvědaví.

Pár důvodů, proč stojím za pohanskou hudbou a proč si myslím, že je dobré ji poslouchat:
  • Vzdělá vás. Naučíte se toho spoustu o historii, zvycích, životu a kultuře pohanů, což vám určitě pomůže v dějepise. Nad vašimi znalostmi budou všichni žasnout. Stanete se expertem na konec pravěku a raný středověk. Mnohé písničky se týkají též starých pohanských a severských bájí, což vám zase pomůže v literatuře.
  • Poznáte nové hudební nástroje, o jejichž existenci jste dříve neměli ani tušení. Rozšíříte si obzory. Víte jak vypadá třeba brumle, niněra, citera, fujara, koncovka a další? Ne? Tak po seznámení s touto hudbou to již vědět budete! Rozšíříte si obzory. Dovedli jste si někdy představit, že je možné sloučit elektrickou kytaru a harfu? Nebo housle, flétnu a heligonku s baskytarou a bicí soupravou? Uvidíte, že to možné je.
  • Jedná se o návrat k předkům, ke kořenům... Uvědomíte si, za co všechno bychom měli být vděční a hrdí. Na naše předky, na matku Zemi, na naši přírodu, vůbec na to, že jsme Slované. Poslech podpoří vlastenecké cítění a národní sebevědomí. Hrdost na naši bohatou kulturu. Dneska všichni chtějí zdrhat do Ameriky, která zdaleka nemá kulturu a historii tak bohatou. Nepočítáme-li indiány. (Jo, mimochodem, indiánský folk metal existuje taky, ale to je zas trochu něco jiného...)
  • Přestanete poslouchat komerční pop music mainstream srance, které nikomu nic nepřinesou a ve kterých se řeší jen témata: sex, párty, sex, prachy, sex, drogy, sex chlast, sex, holky, sex... A interprety, kteří se proslavili především svými aférami a kontroverzními činy. Však kdyby Majlý Sájrus pořád nevystrkovala kundu, tak se o ní dávno neví... Ale všeho do času. Až z ní bude stará plesnivá babka s kozama až na zem, tak už taky nebude nikoho kromě graeofilů zajímat.
  • Česká pop music, to jsou splašky. Většina těch nejslavnějších českých hvězdiček prorazila hlavně díky vykrádání zahraničních songů. Českou hudbu rád nemám, ale pokud v něčem vynikáme, tak je to právě pohanský metal. Máme spoustu skvělých skupin, známých i v zahraničí (těm, kteří se o tenhle žánr zajímají). Obereg, Trollech, Cruadalach, to jsou jen jedny z mnoha. Stejně tak jsou na tom i Slováci, řekl bych, že možná ještě o kousek lépe.
  • Když se podívám na to, jak se Slováci a Češi na internetu pořád hašteří, je mi na blití. Ale pohanský metal nás všechny spojuje. Uvědomíte si, že k nám patří i Rusové a Poláci. Všichni jsme bratři Slované. A v dnešní době je velmi důležité si toto uvědomit, zvlášť, když se do Evropy hrne islám. Proti islámu a cizím kulturám jsme tisíce let bojovali. Turkové, Mongolové, Saracéni, ti všichni ohrožovali Evropu a těm všem jsme po mnoho let dokázali vzdorovat. A teď bychom si je sem měli dobrovolně pouštět? Naprosto pošlapat, zneuctít a totálně poplivat snahy našich předků? Zapomenout na to, kolik tisíců vojáků padlo při obraně Evropy? Mezi nimi třeba i Ludvík Jagellonský, jehož smrt způsobila, že naše říše spadla do klína proradným Habsburkům? To už jsme dávno zapomněli na historii? To se z ní nedovedeme poučit? Co třeba jen rod Schwarzenbergů... Mají ve znaku krkavce, klovajícího oči tureckému bojovníku. Ale dnešní pan Knížepán z Ospalé Lhoty? Ten by nám sem nejraději zatáhl imigranty z celé Afriky a Asie. Jeho předci by se museli v hrobu obracet! A nejen on. Co by na to řekl třeba Maršál von Starhemberg, který odrazil Turky u Vídně? A mnozí další.
  • Vaše párty dostanou nový rozměr. Už žádný Alan Waker, DJ Snake nebo Bruno Mars. Zažili jste někdy pohanské orgie se spoustou zpěvu, tance a medoviny? To je panečku pařba jak se patří! To není jako sjet se extází a pak se celý večer epilepticky zmítat v rytmech počítačově upravených pazvuků, načež to završit romantickým sexem na poblitých hajzlech.
  • Potřebujete-li se nabudit k nějakému výkonu, ať už je to štípání dříví, kácení stromů, nebo dvě stě kilo na benchi, agresivní řev novodobých vousatých vikingů je pro tuto příležitost tím nejideálnějším zvukovým podkladem. Když si uvědomíte, že vikingové museli celé dny veslovat na rozbouřeném moři, začne vám i ta nejtěžší práce připadat jako peříčko...
  • Potřebujete-li se zrelaxovat, není nic lepšího než mystické šamanské písně starých pohanů a ambientní pohanská hudba obsahující i zvuky přírody, zpěv ptáků, šumění potoků... Budete si připadat, jako byste byli opravdu někde v lese. Wardruna, Hagalaz' Runedance nebo Nytt Land, to jsou jen někteří z mnoha...
  • Pohanství je paradoxně nejčistší náboženství. Byli to snad pohané, kteří by nutili křesťany vzdát se svého boha? Byli to snad pohané, kteří upalovali domnělé "čarodějnice"? Pohané žili v pokoře a v souladu s přírodou. Pohanští duchovní nebyli obtloustlá prasata, která odírala věřící ku vlastnímu obohacování. Takoví druidi nekázali víno a nepili vodu jako tehdejší a vlastně i dnešní církevní hodnostáři. A proč došlo ke kácení model a ke "kultivování" pohanů? Křesťanům se nelíbilo, že pohanské kmeny si dělají, co se jim zlíbí a že si žijou tak svobodomyslně. Chtěli mít všechny pod svou mocí a držet je v atmosféře strachu a v poslušnosti pod hrozbou božího trestu. Zkrátka byli nenažraní a chtěli mít moc nade všemi...
  • Od pohanů bychom se mohli ledacos učit. Byli mnohem vyspělejší a kultivovanější, než jste si možná mysleli. Víte, že něco na způsob prvního parlamentu na světě vzniklo na Islandu? Víte, že vikingské ženy byly v podstatě rovnoprávné s vikingskými muži? Víte, že vikingové se v podstatě pravidelně myli a měli zalíbení ve složitých zdobných účesech? Víte, že vikingové byli tolerantní k jiným náboženstvím, narozdíl od křesťanů, kteří se snažili svou víru vnutit celé Evropě a nejlépe i celému světu? Je sice pravda, že každá pohanská kultura byla dříve či později zničena "vyspělejšími" národy, ale je třeba si uvědomit, že s každým dalším pokrokem přichází bohužel i jakýsi krok zpět. Nechte mne vysvětlit, co tím myslím. Dneska žijeme v pokrokové době a je naprosto fascinující, co jsme dokázali... Postavit urychlovač částic, vynaleznout nanovlákna, sestrojit roboty a vyletět do vesmíru. Ale navzdory tomu všemu jsme v podstatě hloupější, než naši předci. Co tím myslím? Tím myslím náš životní styl. Naši předci stáli většinu dne na nohách, pohybovali se, když chtěli jíst, museli se vydat na lov, nebo na sběr lesních plodin, měli v podstatě jen jedno velké jídlo za den (večer, když se vrátili z lovu) a celou zimu prochodili v podstatě polonazí, oděni jen v kožešinách. Ale dnešní společnost? Všechno, co děláme, je v naprostém rozporu s tím, co je našemu tělu přirozené. Většinu dne prosedíme, když chceme jíst, otevřeme ledničku a vezmeme si něco, v čem je nejlépe hodně sacharidů, protože přece "potřebujeme energii". Jíme někdy i pětkrát denně, jsme přežraní a nafouknutí. Jakmile se trochu ochladí, už se navlékáme do kabátů a jakmile na nás leze rýmička nebo teplůtka, okamžitě běžíme do lékárny pro nějaké kapky. A pak se divíme, že má dnešní společnost tolik problémů... alergie, cukrovka, Alzheimer, obezita, deprese, to všechno je jen výsledek našeho líného životního stylu prasete. A bude to pokračovat, lidstvo degeneruje.
Těm z vás, kteří o těchto žánrech slyší poprvé v životě, bych chtěl alespoň trochu nastřelit, jak taková pohanská hudba vypadá. Nejznámější a nejslavnější zástupce této hudby je patrně finská skupina Korpiklaani. Možná už jste o nich slyšeli. A pokud ne, je možné, že už jste někdy zaslechli alespoň jejich hudbu. Dvacet tři miliónů shlédnutí na klipu už není zase tak málo, na to, že folk metal není zrovna typicky oblíbený a poslouchaný žánr. Pro představu vám sem přidám na ukázku jejich nejznámější flák s názvem "Vodka". Tento hudební žánr je ale mnohem rozmanitější. Existují písničky ještě mnohem rychlejší a divočejší, stejně tak i hrubější a drsnější, ale také mnohem pomalejší a tklivější nebo mystičtější. I sami Korpiklaani mají ve své tvorbě velký rozptyl.


Naprostým opakem této bujaré halekačky je pak třeba písnička With Trees. Pomalá, procítěná, krásná... Člověk by snad ani nepoznal, že autorem je úplně ta samá skupina. Ale je to opravdu tak.


Dalším počinem, naprosto vybočujícím z těchto dvou předchozích písniček je pak třeba skladba Husky Sledge, která se zase snaží interpretovat a přiblížit finský lidový folklor a kulturu například Laponců.


Takže vidíte, že rozptyl je opravdu velký. Od hýřivé písničky přes klidnou relaxační až k lidovému folkloru. A věřte, že tohle ještě není ani zdaleka všechno, co pohanská hudba nabízí. Tento svět je obrovský a pořád je co objevovat.

Jak jsem ovšem říkal, ke všemu je třeba se postupně proposlouchat. A proto jsem se rozhodl založit velkou sérii článků, v nichž vás budu postupně seznamovat s jednotlivými kapelami a ukážu vám cestu, jak proniknout do hlubin této hudby. Začnu s kapelami, které by měly být přijatelné i běžným posluchačům. Od skupin jako Wardruna přejdeme přes Omniu, přes Gjallarhorn a Heidevolk až k TrollfesT a mnohým dalším. Cesta to bude opravdu dlouhá a hádám, že přes stovku epizod se přehoupneme velmi snadno. Těšte se tedy na další články této série!
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Dominika Dominika | Web | 13. února 2017 v 16:19 | Reagovat

Tihle juchaví Finové v minulosti mrskali jednu fošnu za druhou. Je pravdou, že pohanskýmu metloši se spíše věnují severský tlupy, ale třeba taková Arkona, to se mi moc líbí. Marně tedy přemýšlím, kdo by to mastil v ranku poweru, napadá mě třeba Alestorm, ale to je spíš pirátský styl ala R. Wild.

2 Petr Petr | 13. února 2017 v 20:55 | Reagovat

[1]: Třeba Elvenking :D. Je jich míň, ale taky jsou.

3 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 21. března 2017 v 20:37 | Reagovat

Jo, Korpiklaani znám velmi dobře. Objěvila jsem je v roce 2009 nebo v roce 2010, když jsem hledala finskou kapelu, která by zpívala skutečně finsky. Protože tenkrát člověk poslouchal jen Nightwish a ti zpívali jen anglicky. A já tak chtěla zjistit, jak ta finština zní. A tak klikám a klikám. A najdu tohle: https://www.youtube.com/watch?v=JyCVaH77lLc
A tak mě to zaujalo, že to poslouchám do dnes. Přišlo mi to tenkrát tak zvučné, tak osvěžující a tak jiné, než heavymetal tymu Metalica nebo Arakain a sympfonic metal typu Nightwish nebo Within Temtation. Ne horší, ale neokoukané. To byla taková folk metalová vlaštovka.
Vodku znám taky. Je dobrá. V písni With Threes jsem nikdy nenašla zálibu.
A tu třetí jsem snad neslyšela nikdy. K tomu jsem se proklikat za ta léta nestačila. Ale zní to tak meditačně. I ta si najde místo v mém všehokruhu.
A příběh o tom, jak jsem objevila Arkonu by byl ještě delší. Vlastně ke každé mé oblíbené písní se váže nějaká vzpomínka, o které by se dalo vyprávět.
To tě metal má hodně společného s vážnou hudbou jsem objevila taky dávno. A utvrdila mě v tom jen kapela Haggard. Jejich hudební počiny mě nikdy nepřestanou překvapovat.
Ale nedávno jsem přišla na to, že i takové typické country má k metalu blízko. Schválně, představ si tuhle píseň, jak tam je elektrická kytala místo banja. :D

4 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 21. března 2017 v 20:38 | Reagovat

Jo, jaště odkaz na tu píseň , kte si ty kytary máš představit. https://www.youtube.com/watch?v=HLvUsvCVLfc

5 Asterius Asterius | E-mail | Web | 21. března 2017 v 21:10 | Reagovat

Za co jako vděčíme pohanským předkům? Myslím, že za moc ne, po nich tu přetrvalo pár pověr a to je všechno.
Co myslíš tím, že pohanství je nejčistší? Tak záleží, jaký specifický pohanský kult z celé té škály vybereme, ale obecně spíš platí, že pohanství má dost nechutné rituály a všemožné iracionální pověry. Lidské oběti nebyly nic výjimečného atd. Takže tohle především křesťané chtěli vymýtit. Co furt máte všichni s tou mocí, to opravdu nechápu.

6 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 21. března 2017 v 22:04 | Reagovat

[5]: Každopádně ale nemůžeš tvrdit, že Křesťani byli lepší. Já totiž věřím, že Křesťanství je satanističtější než Satanismus sám. Soudě podle uctívání symbolů smrti, nekromantství, a pak upalování zcela obyčejných lidí, co se snad nikdy nedopustili provozování černé magie. Stačilo jen zpochybnit, že Vatikán je středem vesmíru. Nebo tvrdit, že země obíhá kolem Slunce. A vůbec, středověké křesťanství se chovalo jako brzda pokroku.
O starověrcích (slovo "pohané" já nepoužívám, protože jsem přesvědčena, že je to výraz pro člověka, kterého kde kdo může beztrestně hanit), toho moc nevíme. Hlavně proto, že jejich dřevěné tabulky s runovými zápisky byly zničeny, kultura pošlapána a to co zbylo, bylo překrouceno nebo masou zapomenuto  včetně docela praktických vědomostí. Dnes už málokdo ví, jak přenášet několik hodin žhavé uhlíky zabalené v zelených javorových listech v nádobě z březové kůry, aby si člověk potom mohl zase rozdělat ohníček. Až bude nějaký trvalý black out a banditi vás vystrnadí z baráku, ani tuto 5000 let starou technologii nebudou umět použít. A já si to pak nechám patentovat. :-)

7 Asterius Asterius | E-mail | Web | 22. března 2017 v 17:00 | Reagovat

[6]: Jenže i v křesťanství existuje široká škála různých věr. Faktem ovšem zůstává, že nejstarší a původní církví je ta katolická, proto další odnože považuji za nekřesťanské.
Pokud budeme mluvit jen o katolické Církvi, tak o křesťanství máš zcela mylné názory. Tak např. proti upalování domnělých čarodějnic vystupovali samotní papežové, kříž byl symbolem smrti, ale po nanebevstoupení Krista se stal symbolem spásy a vítězství atd. Mohu doporučit něco k přečtení, jestli máš zájem. Nebo upřesni svou kritiku křesťanství, těžko se mi reaguje na takové obecné fráze.

8 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 22. března 2017 v 18:23 | Reagovat

[7]: Ano, proti upalování řada papežů bojovalo a řada je zase podporovalo. Je to případ od případu. A rozhodně nebudu ani řešit, jak je stará.
A jak jako, že kříž nejdřív byl symbolem smrti a potom už ne? Významy symbolů se nemění. Stejně tak i písmeno "A" se bude číst pořád jako "A". A kdyby Ježíše Krista třeba oběsili a on pak vstal z mrtvých, stala by se symbolem symbolem spásy a vítězství šibenice? Nač to uctívání popravčích nástrojů?
Ne, já jsem tu Křesťanství vlastně nechtěla nijak napadat či kritizovat nebo snad něco vyčítat. Jde mi jen o to, že Křesťan nemá právo soudit staré národy, co ctily svá vlastní božstva a jejich činy a jejich rituály, které možná vypadaly tak, jak píšeš, totiž vlastně nepíšeš a možná taky ne, když minulost jeho církve je taky dost temná.

9 Asterius Asterius | E-mail | Web | 22. března 2017 v 20:12 | Reagovat

[8]: Tvoje přirovnání k symbolům, jako je písmeno, je nešťastné. Kříž vlastně nebyl žádným oficiálním symbolem, dokud se neobjevilo křesťanství.
Máš asi pravdu, že kdyby se jednalo o jiný nástroj, ten by pak nabyl toho významu. Jde totiž o to, co se tím stalo. Kristus, protože byl svatý a Bůh, svojí vykupitelskou smrtí kříž posvětil. Na kříži Pán Ježíš přemohl smrt, zlomil moc ďábla nad světem. Dalo by se o tom dlouze pokračovat, pokud chceš.
Musím říct, že neznám snad krásnější tvar, než je tvar kříže (toho latinského).

Promiň, ale zdá se mi, že si odporuješ. Vyčítáš tu křesťanství několik  věcí. Ale to vůbec nevadí. Ano, někteří křesťané v minulosti napáchali zlo. Ale často se to příliš zveličuje. Nechal bych stranou samotné lidi ať už z řad křesťanů nebo pohanů. Mě jde o srovnání samotných náboženství. Zas tak se o náboženství Slovanů, keltů apod. nezajímám, jen občas jsem na něco narazil. No, nebylo to nic úctyhodného.

10 Raja Luthriela Raja Luthriela | Web | 25. března 2017 v 20:57 | Reagovat

[9]: A to ještě nevíš, že jsem přesvědčená o tom, že Bůh, Satan i Alláh je jedna a tatáž bytost.
Jinak všechno je symbol. Slova jsou jen znaky a piktogramy jsou symboly pro slova, tak jako jsou slova pouhé symboly a zkratky pro myšlenkové obrazce.
Rozeberme si tedy kříž jako takový. Je to jedna čára horizontální a jedna vertikální. Symbol čtyř světových stran a symbol rozcestí. A smrt jako taková rozcestí je. Ale může to taky být symbol blokace, zastavení a zdržení. Když dáš několik křížů vedle sebe a pod sebe, vznikne mříž. Proto třeba považuji za nebezpečné se nechávat pohřbít v místě, kde je hodně křížů. To aby moje neuvízla u něj. Protože taky na hřbitovech tolik přízraků.
Jinak jí si neprotiřečím. Ty sis rýpnul po pohanských předků, já si rýpla do křesťanství. Nic víc v tom nehledej. Nevkládám do toho emoce.

11 Asterius Asterius | E-mail | Web | 26. března 2017 v 11:47 | Reagovat

[10]: No, tak to je pěknej maglajs.

A jaký kříž jako symbol rozebíráš? Takovýhle +? Ty jsi si vybrala kříž jako symbol. Ale my se tu bavíme o kříži ze dřeva, původně vymyšlený k trestání zločinců. A takový kříž původně žádným symbolem sám o sobě nebyl.
V té době byla smrt na kříži asi ta nejhorší a nejpotupnější. Je to pozoruhodné, jak s křesťanstvím dostal kříž - původně nástroj umučení - zcela jiný význam. Dodnes je neoddělitelným znamením křesťanství.
Křesťanský kříž nepůsobí žádné blokace apod., ale naopak. To je vidět na případech posedlých, kdy ďábla kříž zahání. Svatí říkájí, že když kněz žehná znamením kříže, celé šiky démonů se řítí zpět do pekla.
http://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=bozi-pozehnani-sv-jan-eudes-mluvi-i-k-nasim-knezim-v-dnesni-dobe&cisloclanku=2010040031

12 Petr Petr | Web | 26. března 2017 v 18:24 | Reagovat

[11]: Říkáš, že lidské oběti byly v pohanských kulturách běžné. Jenže už neříkáš, že v mnoha kulturách to byla pro obětovaného velká čest a že se leckterý nechal obětovat dobrovolně. Jestli je to humánní je věc druhá. Ale nelze se na to dívat dnešním pohledem, dřív to bylo běžné. A co se týče těch iracionálních pověr, tak bych taky pomlčel. Pohanské pověry udržovaly lidi v pokoře před přírodou. Zato ty křesťanské udržovaly lidi v pokoře jen před církví samotnou. To církev držela své ovečky v atmosféře strachu, aby byly pěkně poslušné a pěkně házely prachy a majetek do chřtánu vypasené církve. Církev nic dobrého nepřinesla, jen kradla a získávala moc a majetek.  Můžeš argumentovat tím, že byla nositelem vzdělanosti, ale kdyby nebylo Arabů, tak dneska vůbec nemáme spisy antických myslitelů. Ve jménu katolické víry bylo prolito tolik krve... Křížové výpravy, třicetiletá válka, hugenotské války... Kvůli katolické církvi jsme málem přišli o český jazyk... A co třeba takové církevní restituce? To je podvod století. Nakopat celou církev do prdele. Ano, ať lidé věří, ale ať si každý najde svou duchovní cestu sám. Nepotřebuju brát cizí učení a názory za své...

13 Asterius Asterius | E-mail | Web | 26. března 2017 v 21:18 | Reagovat

[12]: Teda co ty to v hlavě nosíš za materiál o katolické Církvi xD Tak popořadě.

Je možné, že pro někoho byla taková oběť čest a obětoval se dobrovolně, to nevím. To by bylo trošku polehčující. Ale myslím si, že víc lidí brali na smrt nedobrovolně.

Církev samozřejmě toho přinesla hodně, nejen vzdělanost, ale také např. lékařskou péči, to nejlepší z umění ad. Dobře je to shrnuto v knížce s názvem "Jak katolická církev budovala západní civilizaci".
Nejvíc prolité krve mají na kontě atheistické režimy 20. století, v počtu obětí za tak krátkou dobu nemají konkurenci, dokonce ani co se týče samotného počtu.
Jsem rád, že píšeš křížové výpravy a ne války. Ty byly původně pro dobrý účel - osvobodit pronásledované křesťany ve Svaté Zemi a zabránit pronikání islámu do Evropy (před vyhlášením 1. křížové výpravy byli muslimové na prahu Konstantinopole). Některé výpravy se bohužel zvrhly, ale nebylo jich moc. Hlavně díky nim tady nemusíme žít v porobě islámu.
Třicetiletá válka nemá zas tolik s náboženstvím společného. A také hugenotské války byly v konečném důsledku politického rázu. Hugenoti vyhrožovali revolucí proti králi a málo se ví, že pár let před bartolomějskou nocí hugenoti vyvražďovali jen tak katolíky v Nimes.
Církevní restituce je narovnání křivd spáchaných státem. Stát zabral katolické Církvi majetek, z kterého mu pak celou dobu plynuly příjmy.

Jak vidíš, nosíš ve své hlavě spoustu demagogických frázovitých tvrzení, které mají se skutečností pramálo společného. Ale zášť vůči Církvi rozpoutají snadno, tak to plní účel zapřísáhlých nepřátel křesťanství.

14 Petr Petr | Web | 26. března 2017 v 22:37 | Reagovat

[13]: Samozřejmě, víc lidí zabili Stalin, Mao Ce-Tung, Pol Pot a jiní další jim podobní. Jenže já jejich činy ani neobhajuji. Ale tohle je stejná logika jako bys měl dva vrahy - jeden zabil jen jednoho člověka a druhý celou rodinu. To, že ten druhý udělal horší čin, neznamená, že ten první je tím pádem nevinný. Křížové výpravy by mi ani tak nevadily, nebýt té dětské... To byla největší prasárna. A co taková reformace? Kdyby šlo církvi skutečně o pravdu a o čistou víru, rozhodně by se tolik nečertila když se objevili reformátoři jako Viklef, Hus, Zwingli, Kalvín, Luther... kteří chtěli aby církev přestala kázat vodu a sama pít víno. Stále si stojím za tím, že člověk k životu žádnou církev nepotřebuje.

15 Asterius Asterius | E-mail | Web | 27. března 2017 v 21:41 | Reagovat

[14]: Ti jmenovaní reformátoři sice poukazovali na nějaké ty tehdejší nešvary, ale to, co potom sami vyváděli, bylo mnohonásobně horší. To svoje protestantské křesťanství přivedli do úplného rozkladu. Sami to byli nuceni přiznat, tady je to dobře shrnuto: http://www.stjoseph.cz/protestanti-vlastnimi-slovy/ A to ani nemluvím o tom, že takový Luther de facto zapříčinil krvavé selské války a mnoho dalších hrůz. Domnívám se, že podobně nešťastným způsobem skončila každá vzpoura proti Římu.

Pro nekřesťana církev asi přímo potřebná není, i když na druhou stranu katolická Církev je jakousi hrází proti různým snahám o rozvrat společnosti, především v morální oblasti, takže užitek z ní má celé lidstvo. Ale my jsme si církev nevymysleli, tu založil Pán Ježíš, jak se o tom píše v Evangeliích. Mimo jiné se tam o Církvi píše, že ona je sloup a utvrzení pravdy. To znamená, že ona právě uchovává onu čistotu víry. Kdyby nebyla katolická Církev, tak to dopadne jako u protestantů. Ti se neustále štěpí na menší a menší sekty, pořád nějaké vznikají a zanikají. A prakticky se neshodnou skoro na ničem, nemají žádnou jednotu. Právě o tom je tenhle vtip :-D
http://www.katolik.cz/texty/tisk.asp?cis=221

16 GVKB GVKB | E-mail | Web | 17. června 2017 v 17:58 | Reagovat

K úspěchu se dá přistupovat různě
01
Buď s amatérskou mentalitou, anebo se znalostí profesionálního dosažení úspěchu. Znalost fungování úspěchu, je jednou ze základních dovedností pro to, abychom bez větších úrazů přežili v moderním, komplikovaném konzumním světě. V minulosti byla situace velmi jednoduchá, protože po absolutní demontáži profesionálního existenčního systému, a jeho nahrazení amatérským konzumním systémem, ztratily výhody a jistoty praktický smysl a účel.
02
Peníze se staly jen prostým prostředkem směny, a jejich reálné funkce byly centrálně potlačeny a zamlčovány, každý měsíc bylo jedinou starostí s penězi vydržet, až do následující výplaty. Že nebyla ekonomika a politika profesionální, jsme se přesvědčovali mnohokrát denně.
03
Počínaje neustálým nedostatkem toho, nebo onoho druhu zboží a služeb, setrvale nízkou nabídkou variant zboží, podpultovými prodeji, úplatky, upadajícím technologickým rozvojem, ubohou kupní silou, zastaralým a opotřebovaným strojním vybavením továren a obchodů, a třeba ubohostí; měst, vesnic, domů, továren, atd. Něco jiného se mediálně hlásalo, a něco jiného byla už praxe.
04
Nespokojený pracující lid se naštval a amatérský konzumní systém z východu se konečně ekonomicky zhroutil. Lidé se ale dneska nechají napálit nabídkou kdejakého módního pozlátka (luxusní zboží a luxusní služby), o kterém si myslí, že ho musí nezbytně mít, protože jiní jej také mají. A už nemyslí na zítřek. Neplánují s penězi a časem, naučili se je jen utrácet peníze a čas. Všechny amatérské systémy si deklarují za cíl nastolit existenční rovnost mezi lidmi.
05
Nechápou, že nerovnost mezi lidmi je naprosto přirozená a nelze ji měnit jinak, než násilím na jiných. Každý jedinec je originální nejen ve svém zjevu, ale i ve svých projevech a schopnostech. Elita ve skutečnosti o profesionály ale příliš nestojí. Pro politickou a ekonomickou elitu v centru je vlastně výhodné, když mohou amatéra škodolibě pomocí exekutorů oškubat o poslední peníze.
06
Plně jim vyhovuje naivní amatér, než skeptický profesionál, jenž politickou elitu nepotřebuje téměř k ničemu. Proč se neustále jako politik vzdělávat? Proč neustále, jako politik studovat moderní ekonomiku? Stačí si zajistit pomocí klientelismu, že zde bude jisté státní koryto jako ministr nebo diplomat. Že zadlužíme sebe, a naše děti, a po nich jejich děti? No a co? S tím už si někdo v budoucnosti poradí, my žijeme dnes a teď!
07
Politici prefabrikují k tomu účelu nepřehledná kvanta rozličných; zákonů, nařízení, předpisů, regulací, výjimek, atd. až je dnes každý v takové situaci, že vlastně o vlastní vůli nemůže dělat bez souhlasu státu téměř nic, vše je všude už očipováno, a sledováno digitálně v reálném čase, pokud jsi dlouho na záchodě, tak si to lenochu i napracuješ. Na všechny aktivity existuje donucovací předpis a úřad, který jeho plnění dozoruje a penalizuje a svévole a stěsnává je do úzkého koridoru módní digitální konformity.
08
Kromě toho zůstal stát i po formální změně režimu zoufale neefektivní. Kromě zmíněných úřadů a organizací, stát zůstal nadále největším zaměstnavatelem. Živí nejen obrovskou masu politiků a byrokratů, ale i mnohé jiné zbytečné parazity. Všechno to stát provozuje s příslovečnou neefektivitou, se značnými režijními náklady a nedostatečnými a špatně kontrolovatelnými výstupy.
09
Výše zmíněné narůstající výdajové položky, nutí ke stále rostoucí potřebě prostředků, které si stát vynucuje silovými ekonomickými nástroji do té míry, že přerozdělování dosahuje už objektivně 70 % celého národního produktu. Stát tedy kromě přímého zaměstnávání a přerozdělování do mzdových prostředků a rozličných dotačních projektů, obhospodařuje takové objemy peněz, že ve výsledku vlastně vše skrytě zde centrálně řídí.
10
A stát plnými hrstmi rozhazuje, a co nestačí rozházet, to buď legálně, nebo ilegálně přihraje do kapes vybraného okruhu svých blízkých klientů, co si koupili jeho výhodné dluhopisy. Jinými slovy: takovýto systém je ostudně obrovský a nemáme možnost se tomuto amatérskému konzumnímu systému postavit, a utéci není už taky možné, protože vše ovládají globální korporace, a globální ekonomické mafie.
...

17 Orida Orida | E-mail | Web | 30. srpna 2017 v 11:47 | Reagovat

Och, pohanská hudba je skvelá vec!
A rozhodne ma teší, že si takto aj skrz nejaký blog môžem rozširovať obzory.
Žiaľ nemám moc čo ďalšieho dodať, keďže tento typ hudby som mala rada už pred príchodom sem... takže... som nijak nebola osvietená.
Ale aj tak! Ťa toto šírenie do sveta širokého šľachtí!

18 Eleanore Samanthe Lune Eleanore Samanthe Lune | Web | 3. září 2017 v 14:50 | Reagovat

Miluji severní hudbu

19 Magicmax Magicmax | Web | 7. října 2017 v 10:57 | Reagovat

Hele všechno je k něčemu dobré a i špatné. :-)  :-)  :-)  :-)  :-)

20 Antonio Antonio | 18. listopadu 2017 v 18:00 | Reagovat

Moc pěkný článek. Ozvi se mi na FB:https://www.facebook.com/antonio.acipenserjankovych
Pohanské hudbě jsem taky naprosto propadl. Měl bych pro tebe nabídku, tak prosím napiš. Dík a přeju krásný den.

21 Stanislav Stanislav | 18. listopadu 2017 v 18:22 | Reagovat

Ak sa chcete vzdelávať viac v pohanskej hudbe všetkých žánrov, tak odporúčam sledovať webzine Bes: http://heathenbes.blogspot.sk

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama